Návrh na konání místního referenda 

podle zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu (dále jen "zákon o místním referendu")


Přípravný výbor tímto oznamuje, že v souladu se zákonem o místním referendu shromáždil veškeré

požadované podklady, a žádá o vyhlášení místního referenda.

Náležitosti návrhu podle § 10 odst. 1 zákona o místním referendu

a) Konání místního referenda se navrhuje v celé obci Statenice.

b) Navrhovatelé předkládají k rozhodnutí v místním referendu otázky následujícího znění:


,,Požadujete, aby orgány obce Statenice v samostatné působnosti učinily veškeré možné kroky k tomu, aby v rámci developerských projektů v obci vznikla adekvátní občanská vybavenost (zejména základní škola)?"

a

,,Požadujete, aby orgány obce Statenice v samostatné působnosti učinily veškeré možné kroky k tomu, aby zahájení rezidenční výstavby v rozvojových plochách Z02, Z13a, Z13b územního plánu obce Statenice byla podmíněna předchozí kolaudací Přeložky silnice II/240 (D7-D8) - úsek mezi dálnicí D7, dálnicí D8 a silnicí II. třídy č.II/101?".

c) Odůvodnění návrhu:

Statenice nemají dostatečnou občanskou ani technickou vybavenost. Chybí zde mateřská a základní škola, nikdo se nesmí připojit na kanalizaci, nemáme dořešené zásobování pitnou vodou. Územní plán obce umožňuje až čtyřnásobný nárůst počtu obyvatel, tj. na celkových 8000.Statenice se tak stanou městem, avšak bez školy, sociálních a pečovatelských služeb, sběrného dvora, hřbitova či pošty. Obec na nic z toho nemá ani finance, ani pozemky.

Nejhorší situace nastane v oblasti dopravy, jejíž enormní nárůst budeme každodenně zažívat na vlastní kůži.

V územním plánu je největší nárůst rezidenční výstavby situován v rozvojových plochách Z02, Z13a, Z13b. Takto rozsáhlý záměr bez adekvátní občanské vybavenosti se setkává s nesouhlasným postojem občanů obce.

Kapacita Statenic je dle současného územního plánu překročena, a proto navrhujeme etapizovat výstavbu a plánovaný růst podmínit zbudováním nového dopravního propojení dálnic D7 a D8, tzv. PŘELOŽKOU. Např. plán růstu sousední obce Lichoceves je budoucí přeložkou také podmíněn. Současně je realizace přeložky doporučená i v DOPRAVNÍ STUDII OBCE STATENICE zpracované AFRY CZ s.r.o. 04/2021.

Jelikož současné zastupitelstvo není v pohledu na budoucí rozvoj obce jednotné, domníváme se, že občané mají právo se k tomu vyjádřit v referendu.

Pro úplnost dodáváme, že referendová otázka ani případná odpověď na ni se nevztahuje k žádné ze záležitostí, o nichž nelze referendum konat podle § 7 zákona o místním referendu. Je navržena jako zjišťovací a je na ni tedy možno odpovědět pouze slovem ANO nebo NE, jak vyžaduje § 8 odst. 3 zákona o místním referendu.

Z úsporných důvodů přípravný výbor dále navrhuje, aby se termín konání místního referenda shodoval s dnem konání voleb do zastupitelstev krajů plánovaných na září 2024.

d) Odhad nákladů provedení referenda:

Přípravný výbor odhaduje, že s provedením navrhovaného místního referenda vzniknou náklady v obdobné výši jako při provádění voleb do zastupitelstva obce. Konkrétní výše těchto nákladů je obci známa z její úřední činnosti – budou tvořeny zejména náklady na tisk hlasovacích lístků, na zaplacení práce členů komisí pro hlasování. Náklady mohou být výrazně nižší, pokud se hlasování uskuteční zároveň s volbami do krajského zastupitelstva, jak navrhuje přípravný výbor.

Odhad nákladů na realizaci rozhodnutí občanů:

Přípravný výbor odhaduje, že s vykonáním rozhodnutí občanů o položených otázkách nevzniknou obci žádné konkrétní náklady. Pokud budou odpovědi záporné, požadují občané od obce zachování stávajícího stavu. Pokud bude odpověď kladná, vzniká obci povinnost výstavbu etapizovat a s developery sjednat adekvátní participaci na vybudování chybějící občanské vybavenosti. Vzhledem k tomu, že obec zatím neuzavřela plánovací smlouvy, lze toto učinit. Co se etapizace týče, obec má schválené pořízení změny uzemníh plánu a do této změny lze požadavek zapracovat.